Sunday, December 27, 2009

Siapa salah kemalangan ngeri

Takziah diucapkan keluarga mangsa kemalangan ngeri di KM272.8, Projek Lebuh Raya Utara-Selatan (Plus) arah utara, Perak dua hari lalu. 10 orang maut dan dikatakan ada yang terputus kepala. Bas dua tingkat Sani Express terbabas dan melanggar pembahagi jalan. Pemandu bas tersebut mengakui terlelap. Disebabkan kelalaiannya 10 nyawa melayang dan satu keluarga kehilangan ibu bapa dan menjadikan anak yatim piatu.

Saya turut bersedih dan terlalu simpati dengan keluarga mangsa, moga keluarga mangsa bersabar dengan dugaan daripada Allah SWT.

Dalam masalah ini siapa yang perlu dipersalahkan? Pemandu bas, syarikat bas atau pihak kerajaan yang tidak pernah serius untuk menyelesaikan masalah rakyat khususnya yang melibatkan nyawa. Apakah kita mahu setiap kali musim perayaan ada saja nyawa yang melayang, bukan setakat seorang dua tetapi melibatkan lebih lima orang.

Satu siasatan terperinci perlu dilakukan segera. Pihak kerajaan pula jangan mengulangi tindakan menyiasat dan mengambil tindakan pihak terlibat seperti `hangat-hangat tahi ayam'. Apabila berlaku kemalangan ngeri kerajaan bersuara dengan lantang untuk menguatkuasakan tindakan. selang dua hingga tiga bulan senyap. Apa jenis kerajaan macam ni???

Saya yakin dan percaya kalau penumpang bas yang mati itu anak kepada timbalan menteri, Menteri-menteri kabinet sudah pasti satu penguatkuasaan akan tegas dilakukan. Atau sekurang-kurangnya syarikat bas tersebut digantung lesen...Malangnya anak-anak pak menteri tak standard naik bas.

Sepatutnya pihak kerajaan membuat peraturan kepada pemandu bas supaya tidak membawa bas lebih daripada dua kali dalam sehari. Beri gaji pemandu bas yang setimpal. Perkara ini perlu dibuat segera. Jangan ambil tindakan sambil lewa.

Mahukan kita setiap bulan, setiap hari mendengar berita kemalangan ngeri yang melibatkan nyawa melayang.

1 comment:

MAWAR PINK said...

AKU TAKUT NAIK BAS!!!!