Tuesday, December 8, 2009

Sahabat sukar dicari ganti


Ramai manusia keliru dengan erti persahabatan sebenar. Mereka menganggap persahabatan itu cukup mengetahui nama, no telefon, umur, pekerjaan, berapa anak, dah kahwin ke belum. Sedangkan erti persahabatan itu cukup bermakna serta berbeza dengan kawan dan teman.

Dari segi sebutan dan ejaan sudah jelas berbeza. Teman, ramai orang mempunyai teman. Teman hidup, teman bermain, teman makan, teman berenang dan sebagainya. Begitu juga dengan kawan. Peranannya sama dengan teman tetapi kawan ini macam longgar sikit jika dibandingkan dengan teman.

Kita sering mendengar istilah `kawan makan kawan' tapi kita jarang mendengar `teman makan teman' begitu juga `sahabat makan sahabat'. Istilah `tikam kawan dari belakang' kawan juga yang digunakan bukan teman atau sahabat.

Ini menunjukkan bahawa kawan itu boleh didapati di mana-mana saja. Di pasar malam, di kompleks beli belah, di panggung wayang, di kelab malam.

Bagi saya makna sahabat cukup besar ertinya dalam kehidupan. Sahabat boleh berada di setiap situasi. Sahabat boleh berada di masjid, surau, kelas-kelas agama. Peranan sahabat lebih istemewa jika dibandingkan kawan dan teman. Sahabat merupakan manusia yang paling rapat dalam kehidupan kita. Biasanya mereka mengetahui apa masalah yang kita hadapi. Mereka berusaha menjadi seorang pendengar yang setia.

Dalam diri seorang sahabat dia boleh berperanan sebagai kawan dan teman. Tetapi dalam diri seorang kawan atau teman, mereka tidak mampu untuk berperanan sebagai sahabat. Inilah uniknya sahabat. Namun, dewasan ini sukar untuk kita temui seorang sahabat.

Kebanyakan kita temui kawan dan teman. Apabila kita senang terutama banyak duit dan sihat ramai kawan dan teman mengelilingi kita. Apabila kita ditimpa kesusahan, tiada wang dan sakit mulalah kawan dan teman melarikan diri. Bunyi telefon pun mereka tidak akan angkat, takut jika diminta bantuan. Inilah kawan atau teman yang senang dicari di waktu kita mewah dan sihat.

Sahabat bersedia mengkritik kita dan mereka juga sedia dikritik. Saya mempunyai ramai sahabat tetapi sahabat saya yang seorang ini cukup istemewa. Beliau merupakan seorang pendengar yang setia. Apa saja masalah sahabat ini cuba menyelesaikan.

Saya juga gembira bersahabat dengan beliau. Beliau seorang yang penyabar dan tenang. Saya suka bersahabat dengannya namun...ada ketikanya beliau sukar dihubungi. Bagaimanapun, saya tetap memahami situasi beliau yang sibuk dengan tugasan.

Sabtu 5 disember lalu, kunjungan saya ke Markas PAS Sabak Bernam telah menemukan saya dengan sahabat serumah yang telah berpisah selama lebih 10 tahun. Beliau mempunyai 4 cahaya mata dan bekerja sebagai seorang pendidik.

Terharu saya ketika kami berpelukan. Sahabat serumah ketika saya bekerja di Pejabat Agama Islam Gombak Barat, Kuang. Cikgu Rosnah...tak sangka dapat jumpa ya. Ya Allah!betapa kecilnya dunia ini.

No comments: