Thursday, April 23, 2009

Bersih Nama dalam Sidang Selcat

Khir lepas peluang bersih nama dalam sidang Selcat

Oleh: SAIDAH HAIRAN

KUALA LUMPUR: Bekas Menteri Besar Selangor, Dato' Seri Dr Mohd Khir Toyo menyifatkan pendengaran awam secara terbuka yang dilakukan Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) hanya bertujuan membuat serangan peribadi dan menjatuhkan reputasi untuk memenangi kerusi Ketua Pemuda Umno Malaysia.

Selcat yang dipengerusikan Speaker DUN, Teng Chang Khim telah mengadakan pendengaran awam selama lapan hari di dewan Annex, Shah Alam berhubung isu sumbangan anak syarikat kerajaan Selangor (GLC) ke dalam dana Badan Amal dan Kebajikan isteri-isteri wakil rakyat (Balkis).

Dalam pendengaran awam, Ketua Pegawai Eksekutif Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB), Datin Khairiyah Abu Hasan mendedahkan (PNSB) memperuntukkan sumbangan RM1 juta setiap tahun bermula tahun 2002 hingga 2007 kepada Balkis dan sumbangan dalam tempoh itu sebanyak RM5,186,588.20.

Beliau turut mengakui menerima arahan Yang Dipertua Balkis, Datin Seri Zaharah Kechik mengiringi beliau melawat anaknya di Melbourne, Australia pada 6 Februari 2007 dengan kos perbelanjaan rasmi RM14, 900.

PNSB memberi sumbangan kepada Khir sepasang jaket jenama 'Summer Man' bernilai RM3,600 sempena sambutan Tahun Baru Cina selain jam tangan bernilai RM159,000.

Timbalan Pengurus Besar Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor (PKPS), Mohamad Nordin Darhan, Pengerusi KDEB Abdul Karim Munisar dan bekas Pengurus Besar PKNS, Dato' Harun Salim turut mengakui membayar segala perbelanjaan Balkis.

Antaranya, tajaan majlis makan malam bernilai lebih RM700,000, pembelian coklat kira-kira RM25,000 dan perbelanjaan penerbangan udara oleh pemimpin Balkis lebih RM170,000 ke China bagi membeli cenderahati untuk programnya.

Mengulas dakwaan tersebut, ahli Jawatankuasa Selcat, Saari Sungib menegaskan, Selcat membuat pendengaran awam berdasarkan maklumat yang tercatat dalam fail Ketua Pegawai Eksekutif PNSB, Datin Khairiyah.

Katanya, AJK Selcat menerima maklumat tersebut berdasarkan angka dan butiran yang dikemukakan oleh Khairiyah yang bertanggungjawab pada keseluruhan syarikat PNSB.

"Mungkin Khairiyah menjawab dengan fakta, andaian dan ulasan ketika disoal siasat. AJK Selcat akan membuat kajian dan menilai selepas dibentang dalam sesi sidang DUN Julai nanti," katanya.

Menurut beliau, laporan itu akan dibahaskan dan diluluskan mengikut persetujuan sidang DUN dan jika ada Adun BN yang menentang keputusan itu selepas dibahaskan mereka dianggap menghina Dewan.

Justeru, katanya, Khir dan Zaharah yang diberi peluang sama dengan PNSB, KDEB, PKNS dan saksi yang lain rugi kerana tidak menggunakan peluang yang ada untuk menjelaskan persoalan Balkis dan perjalanan GLC.

"Kita mendengar pengakuan Khairiyah menerima arahan dan banyak menjawab `terpaksa', jadi siapa yang paksa atau memberi arahan sudah tentu `orang atasan' dalam PNSB iaitu bekas Menteri Besar Selangor," tegasnya.

Beliau berkata, jawapan itu yang AJK Selcat dan semua yang hadir dengar bukan Selcat hendak memburuk-burukkan Khir Toyo.

"Kita terkejut apabila dimaklumkan PNSB turut menaja antaranya perjalanan anak, isteri dan pembantu rumah Khir ke Dubai dan Yaman," katanya.

Beliau menegaskan, semua dokumen yang didedahkan oleh PNSB, KDEB, PKNS melibatkan ratusan ribu telah disumbangkan kepada Balkis dari tahun 2002 hingga 2007.

Menurut beliau, Selcat bertujuan mengkaji kelemahan dan tidak mahu kerajaan Pakatan Rakyat mengulangi kesilapan lalu dengan penyalahgunaan kuasa kerajaan BN.

Katanya, kerajaan dahulu (BN) dan sekarang sama pentadbiran dibantu anak-anak syarikat cuma bezanya pertukaran Adun, ahli Parlimen serta exco.

Beliau menegaskan jika betul Selcat telah menjatuhkan imej Khir kenapa beliau tidak menggunakan peluang untuk membersihkan namanya dalam pendengaran awam secara terbuka.

"Sudah tentu beliau boleh menjawab dengan panjang lebar," katanya.

No comments: