Thursday, November 5, 2009

PADANG mengajar aku lebih mengenali Mu...


Sudah ku kata, tiada kata yang dapat kuluahkan melainkan beristighfar dan mengucap kalimah syadah ketika kaki ku sampai ke kampung Gunung Tigo, Tadikik, Padang, Sumetra tempat yang menelan 500 nyawa manusia.

Bagaikan tidak percaya tiga buah kampung ranap kerana tragedi gempa bumi melanda. Walaupun ramai orang berada di kawasan tragedi namun tiada kedengaran suara manusia yang ada hanya kebisingan jentolak yang sedang menolak runtuhan tanah. Semua yang hadir hanya termenung mungkin terfikir macam mana nasib manusia yang berada dalam tanah. Atau bagaimana ketika tiga kampung tersebut dilanda gempa bumi. Ya Allah, hanya Allah saja yang tahu bagaimana tragedi tersebut berlaku.

Allah SWT Maha Berkuasa. Tiga rumah yang berhampiran dengan bukit masih utuh. Sedangkan 300 buah rumah yang ranap termasuk masjid, surau dan sekolah rendah habis ditelan bumi. Begitu juga dengan 500 nyawa.

Enam hari saya berada di Padang, Sumetra tempat berlakunya gempa bumi banyak mengajar saya untuk terus mengenali siapa diri ini. Diri ini terlalu kerdil di sisi Allah. Malangnya, dalam kekerdilan ini adakalanya perasaan ego menguasai diri. Alhamdulillah, sekali sekala ada baiknya membuat liputan di tempat-tempat begini. Setidak-tidaknya boleh bermuhasabah diri.

Sukar untuk dinyatakan apakah hikmah disebalik gempa bumi itu. Sebab banyak kampung yang terkena bencana tersebut. Hari kedua saya bersama team perubatan menjelajah ke perkampungan pantai.

Kehadiran team perubatan memang sudah dinantikan oleh penduduk di situ. Mereka kelihatan gembira seolah-olah doktor yang hadir itu diumpamakan seperti artis. Mereka diserbu. Mahukan perubatan percuma.

Anak-anak diberi minum ubat cacing oleh Dr Rani Osman. Manakala Dr Nadihah dan Dr Rosli membuat pemeriksaan percuma dan pemberian ubat-ubatan. Ustazah Mariam Abd Rashid pula memberi pakaian percuma serta gula-gula dan wafer. Anak-anak begitu gembira seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku sebelum ini.
Dua jam saya berada di situ, kepala dan tekak saya mula loya. Peluh sejuk mula menitis itu tanda saya nak pitam. Saya cepat-cepat mencari tempat duduk dan cuba berbual dengan penduduk di situ. Malangnya, kepala saya lagi berat dan tekak saya bertambah loya.

Saya terus mencari sukarelawan Partai Keadilan Sejahtera (PKS) supaya membuka toyota avanca, sebab saya nak duduk dan baring. Rupa-rupanya bukan saya je yang berada begitu, ustazah Mariam turut mual dengan persekitaran di situ.

Apa taknya, bau hanyir sisik ikan dan tahi kambing bersepah-sepah di tepi rumah. Di tambah pula dengan sampah sarap yang bersepah-sepah. Memang tidak menggembirakan suasana di situ.

Itu baru suasana. Melihat individu ramai yang kena penyakit kulit. Kudis sehingga merekah merah. Ya Allah memang geli. Tapi saya tabik spring kepada Dr Rani, Dr Nadihah dan Dr Rosli. Mereka menyantuni semua penduduk di situ dengan penuh mesra tanpa ada rasa geli. Mereka sentiasa tersenyum.

Hari ketiga saya mengikut team membuat khemah untuk penempatan sementara mangsa gempa bumi. Memang kasihan tengok rumah yang sudah hancur dan tiada barang yang dapat diselamatkan. Saya hanya mampu bersimpati tetapi tidak dapat membantu lebih daripada itu.

Saya pun tidak terfikir bagaimana jika perkara itu berlaku di Malaysia dan menimpa saya. Sudah tentu sekali saya akan trauma. Termenung berpanjangan.

Hari kelima saya merasai gegaran gempa itu berlaku. Ketika itu saya berada di penempatan. Bagaimana pun gempa itu dirasai hanya beberapa saat saja. Itu pun saya sudah berasa kecut perut. Sempat saya menghantar SMS kepada bos saya Lutfi Osman mengatakan berlaku gempa. Bos saya mendoakan semoga tiada apa-apa yang berlaku.

Ini merupakan kali kedua saya berada di Indonesia membuat liputan. Kali pertama ketika berlau tsunami di Aceh. Saya berhadapan dengan mayat dan terpaksa mandi air yang berbau lumpur. Tapi apakan daya terpaksa saya lalui. Akhirnya balik ke Malaysia badan saya gatal-gatal.

Perkara yang sama juga berlaku ketika di Padang. Nak mandi terpaksa pasang mesin untuk tarik air. Bau air pun serupa juga. Tapi itu semua pengalaman yang menarik untuk saya kenang di masa akan datang...cerita selanjutnya akan menyusul

1 comment:

MAWAR PINK said...

Hmmmm....bertuah dapat melihat sendiri keadaan di sana tu....tulislah lagi, boleh berkongsi cerita...