Thursday, April 23, 2009

Mencari Kesempatan

Umno-BN mencari kesempatan menyerang Pakatan Rakyat

Oleh SAIDAH HAIRAN

Isu gambar dan video bogel Adun Bukit Lanjan yang diedarkan kepada umum diambil kesempatan sepenuhnya oleh Umno-BN untuk memerangkap keyakinan rakyat terhadap ketelusan kerajaan Pakatan Rakyat.

Jika Adun Umno-BN yang berada di situasi itu sudah pasti gambar dan videonya tidak akan disebarkan kepada umum.

Bagaimanapun, ia tidak bermakna pimpinan Umno-BN itu suci sesucinya tetapi mereka berperanan jahat mahu menjatuhkan musuh politiknya dengan mengambil kesempatan di atas kelemahan orang lain.

Apa yang dibimbangi Adun tersebut yang juga exco Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar menjadi mangsa ugut kerana setiap wakil rakyat Pakatan Rakyat yang bermasalah akan digunakan sepenuhnya oleh Umno-BN.

Tarikh keramat 8 Mac 2008 telah membawa perubahan kepada rakyat di lima buah negeri. Daripada hidup di bawah kekangan kedangkalan Umno-BN, cahaya kebahagiaan terpancar untuk bernaung di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat.

Bermula tarikh itulah semua kamera dan media arus perdana menghalakan corongnya kepada semua pimpinan PAS, DAP dan KeADILan. Silap langkah segala perbuatan dan kenyataannya akan digembar gemburkan tanpa memikirkan hak dan perasaan pimpinan tersebut.

Justeru, berhati-hati apabila sudah ditabalkan menjadi seorang pemimpin. Akhlak dan moral merupakan perkara utama yang patut ada dalam diri setiap individu yang dinobatkan wakil rakyat. Ini amat penting supaya musuh tidak mudah mempergunakan kita.

Negara maju tidak berkompromi dalam soal akhlak dan moral jika ia melibatkan pimpinan mereka. Pimpinan mereka mengelak jika terlibat dalam skandal seks, rasuah dan penipuan.

Malangnya di Malaysia tindakan drastik akan diambil terhadap perbuatan yang melibatkan seks khususnya jika ia melibatkan pimpinan Pakatan Rakyat.

Jika skandal seks itu melibatkan pemimpin Umno-BN atau kerajaan mereka menggunakan kuasa rasuah dan wang untuk menutup skandal tersebut.

Ugutan, tawaran wang dan pangkat merupakan tektik kotor yang menjijikkan yang digunakan oleh Umno-BN untuk merampas kerajaan Pakatan Rakyat atau mendesak Adun melompat parti.

Dalam isu Elizabeth Wong Keat Ping polis belum memulakan siasatan, malangnya Ketua Pembangkang Selangor, Dato' Seri Dr Mohd Khir Toyo dengan lantang mendesak Elizabeth meletakkan jawatan.

`Secepat mungkin,' inilah desakan jelek oleh mantan Menteri Besar Selangor itu yang katanya akan membersihkan nama parti KeADILan.

"Jika tidak, ia adalah parti yang tak ada moral," dakwa Khir Toyo.

Persoalannya, apakah selama ini Umno-BN mempunyai pimpinan yang bermoral dan berakhlak. Apakah calon Umno-BN selama ini melepasi saringan untuk bertanding dalam pilihan raya? Apakah Umno-BN yang berkuasa selama 51 tahun membuktikan ia sebuah parti yang bermoral?

Umno-BN cukup pakar dan cepat menyerang apabila tercetus satu isu yang mengaibkan pimpinan Pakatan Rakyat. Media arus perdana terutama laporan berita RTM dan TV3 setiap hari akan terus menelanjangkan pimpinan Pakatan Rakyat.

Perkara yang kecil akan terus dibesarkan, inilah tabiat buruk pimpinan Umno-BN. Ia bukan perkara baru tetapi telah berakar umbi dan sukar untuk dihapuskan, kerana dengan tabiat buruk itu sajalah Umno-BN akan meneruskan kuasanya.

Sebelum Elizabeth dijadikan sasaran jelik Umno-BN, exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Modal Insan, Dr Halimah Ali turut dilemparkan fitnah kononnya ditangkap basah di sebuah hotel di Pelabuhan Klang.

Atas tuduhan yang tidak berasas itu Dr Halimah yang juga Adun Selat Klang telah memfailkan saman sebanyak RM40 juta kepada sebuah laman web pro-Umno.

Kenapa Khir Toyo tidak bersuara dalam kes Dr Halimah. Sekurang-kurangnya beliau boleh memberi amaran kepada pemilik laman web terlibat supaya berhati-hati dalam menyebarkan maklumat. Bukan secara semborono.

No comments: