Monday, February 8, 2010

Orang politik ikut cara orang filem rupanya...


Tergelak saya membaca pandangan Nanbinjai dalam blognya. Orang filem boleh tahan malam, tak tahan pagi.

Betul pandangan tu saya sokong seratus peratus. Orang politik yang kaki ceramah memang la kerja malam tapi siang tidur. Apabila wartawan hubungi waktu siang, memang susah nak dapat. Ada yang tutup telefon bimbit, ada yang tak angkat.

Kalau ada yang angkap pun dengar suara macam baru bangun tidur. Tapi tak apa lah dia nak angkat juga.

Bagaimana pula bagi wartawan yang terpaksa mendengar ceramah orang politik sampai pukul 12 malam. Sudah tentu wartawan tersebut pun terpaksa berjaga sampai malam. Habis ceramah balik rumah pun bukan boleh terus tidur.

Paling cepat tidur pukul 2 pagi. Pagi pukul 5 kena bangun. Mana yang ada anak tentu nak siapkan sarapan, pakaian anak. Begitu juga mana yang ada suami tentu bergegas untuk menyiapkan pakaian dan makanan suami.

Jadi adil ke kalau wartawan yang bekerja sampai tengah malam, pagi-pagi sudah boleh berada di pejabat. Selepas itu kena buat story yang didengar malam tu. Lagi teruk kot kerja wartawan daripada penceramah tersebut.

Tapi apa nak buat ahli politik ada kuasa. Wartawan dah memang kerja dia mencari berita dan kalau telefon ahli politik pagi-pagi tak angkat terpaksa sabar je la...

Terpaksa mencari ahli politik lain yang tidak gemar tidur pagi. Almaklum je la bukan baik sangat tidur pagi ini.

Ikuti pandangan Nanbinjai di bawah ini:


Nak tergelak bila penerbit filem, David Teo berkata: "Orang filem boleh tahan malam... tak boleh tahan pagi." Ini kerana saya teringat orang politik jadi dua kali lima je.David berkata demikian apabila beliau dihubungi pengacara sebuah tv swasta siaran sebelah pagi tadi.

Pengacara tersebut bertanyakan apakah beliau mengikuti perbincangan filem Melayu sama ada mendapat sambutan atau tidak, kata David: "Saya baru ikuti... orang filem boleh tahan malam tapi tak boleh tahan pagi..."

Nampak nak tergelak panel dengan pengacara tersebut. Sama la tu David... orang politik pun dia dah ubah kebiasaan hidup berceramah sampai tengah malam lepas tu berborak sampai pagi.

Pasal tu bila wartawan hubungi sebelah pagi mahu buat komen telefon selular dia tidak terangkat.Kawan kita nak siapkan story cepat tetapi dia boleh lena tidur sambug tidur sebelah pagi. Bila jumpa dilain masa bertanyakan kenapa tak angkat phone.

Mudah je jawabnya: "Sibuk." Biasalah ucapan popular orang politik lindungi ketidak senonoh.Maka tidak hairan sangat orang politik sentiasa gopoh berkejar ke parlimen kalau ada sidang Dewan Rakyat.

Ya la bukan senang nak ubah kebiasaan tidur pagi tiba-tiba ubah macam orang kerja pejabat. Nak kata ikut waktu orang pejabat pun tidak juga sebab orang politik masuk pukul 10 pagi sedangkan orang pejabat ada yang pukul 7 pagi.

Bila musim tidak ada sidang, jadual itu automatik terubah balik boleh terus tidur. Lagipun program orang politik pada sebelah siang cuma hujung minggu.

Hari orang tidak kerja. Kalau buat program hari kerja siapa yang nak datang.Persoalannya orang ini dia boleh mengubah corak kehidupan orang lain terutama wartawan dan blogger politik.

Sebab itu wartawan terpaksa ikut stail orang politik kerana nak bahan daripada dia orang yang tahan malam tetapi tidak tahan pagi.

Tak pasal-pasal pulak wartawan kena kutuk dengan sahabat bahagian pembaca pruf atau layout kerana hantar bahan tengah malam.

Bagi akhbar yang lapor program kerajaan dia tidak kisah sangat pasal kerajaan ikut punch card

No comments: