Saturday, November 21, 2009

Bergegar flight meresahkan hati


Hari ini mari kita rilex sikit, selalu sangat berkisar dengan politik sakit juga kepala. Jadi saya nak cerita sikit kekecutan hati dan jiwa ketika berada dalam `Air Asia' ke Tawau jam 3.30 petang semalam.

Biasalah Air Asia sentiasa penuh dengan penumpang, Maklumlah tambang murah jika dibandingkan dengan penerbangan lain. Sepuluh minit berada dalam flight memang kita tidak dibenarkan membuka tali pinggang keledar. Sehingga flight berada dalam keadaan stabil barulah kita dibenarkan bangun dan berjalan-jalan.

Nak dijadikan cerita keadaan semalam petang hujang. Pramugari mengumumkan supaya penumpang duduk di tempat masing-masing dan terus menggunakan tali pinggang keledar. Ketika itu masa sudah 20 minit berada dalam flight.

Selepas pramugari mengumumkan, flight bergegar kuat sehingga pramugari yang berjalan di hadapan saya terduduk mencangkung di sebelah saya kerana keadaan flight yang seolah-olah tidak boleh dikawal.

Saya memaut sahabat di sebelah dan mulut terkumat kamit membaca ayat Kusyi. Manakala kedengaran penumpang lain ada yang menyebut `Ya Allah!. Tangan masing-masing memaut pada kerusi di hadapan mereka.

Penumpang di hadapan saya tiga orang perempuan ada yang menutup kepalanya dengan baju. Saya memejamkan mata, tangan memaut tangan sahabat dan mulut terus membaca ayat Kursyi.

Ingatan saya terus kepada suami...hati terdetik (nak pergi dah salam dengan suami). Berada dalam suasana yang mengusarkan itu kira-kira 10 minit. Sekejap tenang, sekejap bergegar, sekejap tenang dan sekejap bergegar.

Suasana dalam flight tenang setenang...tenangnya. (Mungkin masing-masing menyerahkan diri dan jiwa hanya kepada Allah SWT. Biasalah manusia bila dalam kesusahan baru ingat Allah. Ini peringatan untuk diriku juga.

Selepas berlaku gegaran itu, sahabat terus bercakap dengan saya, Saidah pucatnya muka. Mana tak pucat saya kerap juga naik flight ke Padang, ke Aceh, ke Sarawak, ke Singapura, ke Johor tapi tak pernah pula mengalami gegaran yang saya rasa menggusarkan. Kecut perut saya ketika itu.

Perjalanan dua jam lebih itu amat membosankan. flight kecil cuaca ketika itu hujan. Faham-faham je la. Apabila melanggar awam mulalah bergegar. Tapi pilot ke Tawau macam tak mahir sangat la sb cara dia mendaratkan flight pun menakutkan.

Ok lah hari ini saya berada di Tawau mengikuti program Muslimat Sabah. Boleh tahu apa masalah di sini dan kelebihannya.

No comments: