Thursday, March 18, 2010

Harap dalam PAS tiada orang seperti ini


Jenis kawan makan kawan ni sama je dengan tikam kawan daripada belakang. Biasanya orang yang berpaling tadah ni tentu dapat hambuan. Perjuangan mereka memang tidak ikhlas.

Inilah yang dinamakan politik. Hari ini kawan belum tentu esok masih lagi berkawan. Itu yang orang kata politik itu kotor. Cantas mencantas, tikam menikam semuanya ada. Masing-masing mahu melepaskan diri untuk menjadi terkenal.

Tapi politik Islam tidak mengajar pemimpinnya supaya berkelakuan begitu. Tentu ramai yang bersimpati dengan Anwar Ibrahim setelah diperlakukan oleh rakan-rakannya dalam PKR. Apa nak buat dah orang politik...
Sememangnya benar untuk menjadi pemimpin dalam Islam memang sukar. Perlu menjalani tarbiah dan muhasabah setiap pagi dan sebelum tidur. Harap-harap ramai pemimpin dalam gerakan Islam melaksanakan perkara tersebut.

Jenis kawan makan kawan tak layak jadi pemimpin
Posted on Wednesday, March 17 @ 20:38:42 PDT by tokdalang
Oleh Penarik Beca

Saya tidak peduli apa yang Datuk Seri Zahrain Hashim jerit di Parlimen . Saya dah nyatakan pendirian saya sebelum ini (lihat posting saya "Kerajaan katak"). Kalau benar Datuk Seri Anwar Ibrahim tipu depa, elok juga dia tipu. Kurang-kurang pun auta kare 16 September tu dapat menghalang berudu dari cepat-cepat menjadi katak.

Kalau tak ada auta kare 16 September, dua katak yang disabitkan dengan kes rasuah tentu melompat lebih awal dari itu. Haji Mohammad Nizar Jamaluddin juga hilang jawatan sebagai Menteri Besar Perak lebih awal lagi jika tak ada auta kare 16 September (jika berlaku lagi kemenangan seperti kemenangan 8 Mac 2008 dan orang PAS sekali diminta menjadi Menteri Besar Perak, kepimpinan PAS diharap memastikan orang itu bukan Mohammad Nizar).

Bagi saya, apa sahaja jeritan Zahrain menelanjangkan sifat bangangnya. Si bangang itu sebenarnya menceritakan bagaimana dia ditipu dengan auta kare 16 September untuk menghalang dia menjadi katak lebih awal.

Mampoih pi la katak yang mengkhianati undi dan kepercayaan rakyat. Yang lebih memprihatinkan saya ialah apa yang ditulis oleh Raja Petra Kamarudin dalam artikel bertajuk "Zahrain, please tell the whole story". Jika benar apa yang diceritakan oleh Raja Petra, ia betul-betul cerita kawan makan kawan.

Saya rasa saya tahu siapa yang Raja Petra tulis sebagai "a new man was supposed to take over as Prime Minister of Malaysia (bukan Anwar)".

Memang, di mana boleh hormat, saya hormat. Macam juga di mana saya boleh hormat Mursyidul Am dan Presiden PAS, saya hormat sangat-sangat. Di mana yang saya tidak boleh hormat, sikit pun saya tak hormat.

Begitu juga "a new man was supposed to take over as Prime Minister of Malaysia". Sifat kawan makan kawan, jika benar perkara yang diceritakan oleh Raja Petra itu berlaku, amat jijik dan hina.

Saya ulangi lagi, di mana boleh hormat, saya hormat. Tetapi, jenis kawan makan kawan tak layak jadi pemimpin.

No comments: