Tuesday, January 5, 2010

Muslimat wajar anjur demo bantah kenaikan gula


Ekoran harga gula dinaikan 20 sen menjadi RM1.65 sen sekilo, ramai suri rumah yang merungut. Sebab dah lah gula naik harga, kebetulan pula buka persekolahan. Baru habis duit beli peralatan sekolah, baju sekolah, beg, kasut. Di tambah pula dengan yuran tambahan persekolahan, aduh kalau satu anak peruntukan sekitar RM500 berapa ribu untuk mereka yang mempunyai anak lebih lima orang.

Itu belum duit belanja setiap hari. Tambang bas dan lain-lain. Botak juga kepala ibu bapa hendak fikir dan mencari duit belanja anak-anak. Dalam suasana tekanan begini sudah tentu rakyat mengharapkan ada satu badan atau persatuan yang membantah tindakan kerajaan menaikkan harga gula. Sudah tentu...

Macam bantahan terhadap kenaikan harga minyak petrol. Ramai rakyat yang turun. Sebab mereka menggunakan petrol kalau ada bantahan terhadap kenaikan gula sudah tentu Putra jaya dipenuhi dengan golongan wanita. Sebab golongan wanita yang paling terasa dengan kenaikan harga gula.

Apa taknya...minum pagi sebelum suami dan anak-anak pergi ke sekolah tentu air bergula disediakan. Nak minum sirap, oren kalau tak bubuh gula tentu anak-anak tak hendak minum. Petang minum teh mesti bubuh gula.

Nak buat cekedok manis tentu gula. Nak buat kuih lagi la...mana ada kuih yang tidak bergula. Cuba Rosmah senaraikan kuih-kuih yang tidak bergula...

Dengar cerita Muslimat PAS Selangor hendak buat demo dan menghantar memorandum kepada pak menteri yang berkaitan. Baguslah kita memang menanti saat keberanian dan kelantangan Muslimat PAS.

Bila lagi hendak berani menentang kezaliman Umno/BN. Tak usah mengharap muslimin sebab muslimin pun tak berminat hendak menganjurkan demonstasi menentang kenaikan harga gula.

Mungkin Putrajaya sekali lagi akan bergema dengan laungan `Turun BN, undur Najib...Umno zalim dan sebagainya...'

Saya teringat ketika Dewan Muslimat PAS Pusat diera kepimpinan Toh Puan Fatimah Ibrahim, AJKnya Wan Hasrina Wan Hassan mengadakan demonstasi di Dataran Putrajaya.

Punyalah penuh dataran Putrajaya dengan trak polis. Terkejut sebab yang hantar memorandum muslimat tak ada pun muslimin. Kalau ada pun Unit Amal...Saya sebagai wartawan, tergelak sebab yang hantar memorandum kecik je orangnya. Tubuh Wan Hasrina halus je tapi yang mengepung dan mengawal (pak-pak polis) lebih 500 orang.
Walaupun mempunyai tubuh yang kecil namun beliau mempunyai semangat yang gigih dan berjiwa besar. Dengan senyuman beliau menyerahkan memorandum tersebut kepada pihak polis. Tabik spring saya ketika itu dengan keberanian dan kelantangan Wan Hasrina Wan Hassan yang kini diamanahkan sebagai Ketua Dewan Muslimat PAS Negeri Selangor merangkap AJK DMPP.

Mungkin kalau Muslimat Selangor buat demonstasi dengan menghantar memorandum tentu jalan sesak dan Putrajaya tak ada ruang untuk muslimat masuk...kita tunggu ya.

No comments: