Wednesday, December 16, 2009

Lutfi antara maruah dan nyawa

Oleh Adnan Ibrahim

Sekiranya lambat cagaran duit, adat kira nyawa Ahmad Lutfi Othman boleh melayang. Walaupun begitu umur Lutfi masih panjang kerana berlaku asbab yang menolak berlakunya kematian. Sebab yang memungkinkan kematian sudah ada tetapi kuat lagi sebab untuk tidak mati. Barangkali juga malaikat maut masih belum mencintai beliau.

(Mereka yang ingin memberi sumbangan untuk membiayai kos rawatan Lutfi, boleh menyalurkan bantuan melalui akaun Maybank Ahmad Luqman Hakim 162179670906)

Namun apa pun kita doakan beliau cepat sembuh untuk meneruskan rutin beliau tetapi dengar khabarnya belum dapat rehat sepenuhnya sudah terpaksa ke pejabat. Dalam masa beliau sakit pun ada yang masih licik nak perkenakan beliau. "Biasa la manusia nak menyelamat yang banyak sanggup buat apa saja supaya nama tidak membusuk ke usus."

Mungkin orang tertanya kenapa nyawa Lutfi panjang? Ini yang saya nak cerita. Kalau kisah Lutfi kena bedah tu dah banyak orang karang. Jadi saya nak citra lain sikit. Saya nak bagi tahu sepatutnya ramai kena belajar daripada Husam Musa, Exco kerajaan PAS Kelantan.

Ini kerana sikap memahami Husam telah jadi asbab nyawa Lutfi panjang lagi. Saya tidak kata dia bagi nyawa kat Lutfi tetapi beliau termasuk dalam sebab-sebab nyawa Lutfi panjang.Semalam saya menziarahi Lutfi, Ketua Pengarang Harakah di rumah beliau, di Ampang.

Saya sebenarnya tidak minat sangat ziarah golongan bourjois kerana kalau kita tak ziarah sekalipun, dah ramai orang lain yang zairah. Bourjois... katakan.Lain kalau marhaen. Saya sangat minat ziarah mereka ini kerana pada kebiasaan orang markaen tidak ada orang ziarah. Jadi kita tolonglah hibur hati mereka.

Rupanya bila berjumpa dengan beliau kalangan bourjois tidak ramai pun zairah beliau. Jadi beliau ini termasuk dalam marhean juga la. Satu lagi silap andaian. Barangkali dosa kita bertambah kerana fikiran melampau dan andaian yang bukan-bukan.

Cerita Lufi, doktor kata kepada beliau bahawa beliau dikira termasuk golongan bernasib baik. Ini kerana serangan jantung pada kebiasaannya tidak sempat sampai ke hospital, sudah meninggal.

Memang betul tu, sahabat saya, Ibrahim Mohd Nor orang kampung saya di Binjai, Kemaman dan berhijrah ke Besut, tak sempat dibawa ke hospital dah meninggal. Kawan seusia dan sekampung saya sama sekolah meninggal ketika berburu pun tidak sempat dibawa keluar. Semua serangan jantung.

Kita dengar Ahli Parlimen Kuala Terengganu dahulu pun mati kena serangan jantung ketika main badminton. Kira Lutfi bernasib baik ada tanda sakit dada.

Bertambah nasib baik Lutfi bila dia cerita sakit dada beliau kepada Husam, orang yang peka maka Lutfi mendapat rawatan dan bedah awal di hospital swasta, HSC Medical Center dekat hotel Niko. Dekat area KLCC juga.

Kalau dibawa ke IJN belum tentu lagi selamat kerana Qeu. Jadi jalan selamat dan tidak berlaku sebagaimana yang berlaku kepada kawan Husam iaitu meninggal sebelum sempat dibedah maka Husam usaha mendahulukan wang pembiayaan bedah beliau. Selamatlah Lutfi sampai sekarang.

Persoalannya, apakah daripada pengalaman seperti Husam menempuh liku hidup lampau maka dia dapat menebus kesilapan itu kepada Lutfi. Apakah ilmu yang kita pelajari tinggi-tinggi tidak mampu membentuk jiwa kita peka kepada persekitaran.

Jadi apakah dengan pengalaman baru kita menjadi manusia yang sensitif dan mudah terasa. Sepatutnya orang politik ada keilmuan prihatin dan sensitiviti tetapi apakah ilmu masih lagi tidak mencukupi maka perlu ditambah pengalaman baru sensitiviti dan prihatin itu hidup dijiwa kita.

Bagaimanapun apa yang jelas masih ramai orang politik tidak peka. Kenapa? Sebab ramai pemimpin tidak mahu belajar daripada pengalaman sebab itu pemipin atasan tidak turun tengok bawah atau jengok Lutfi.

Kita doakan semoga ramai orang berjiwa Husam selepas kejadian Lutfi itu. Sekurang kita selamat dan anda pun selamat kerana hidup saling kait mengait. Begitu juga dengan perjuangan. Saya tidak kisah pun kesedaran itu, bukan kerana tulisan ini. Ialah apa yang ada pada kita.

Dalam dok cerita ni maka mahu menambah lagi cita rasa kerana kononnya teriwayat kisah kalangan pemimpin PAS tidak setuju diiklankan derma Lutfi kerana memalukan PAS.

Saya fikir sekali betul juga, Minta derma ni jatuh imej PAS tetapi tiap kali ceramah dok kutip derma juga. Orang kata kes Lutfi lain. Kalau lain jadilah kita orang seperti Husam, sensitif dan peka maka tadok orang nak kutip derma dan jwa pun selamat.

Perasaan Lutfi ni tidak mahu satu orang sumbang nanti timbul isu kroni (ini saya tambah). Lebih baik orang ramai yang sumbang. Dalam Islam derma tangan kanan tangan kiri tak nampak. Tapi derma orang politik tak mahu macam tu.

Sebab itu kawan saya, Yaakob Subang kata, mereka ni gajah dok seberang nampak, kita dok depan mata dia boleh tak nampak. Nak tahu cerita sebenar kena tanya dia selalu ada pada Jumaat berniaga dekat Masjid Subang Airport.

Bagaimanapun kalau ikut hadis itu maka derma itu tidak menjatuhkan imej PAS dan nama tempat Lutfi kerja lagi. Kita kena ingat dalam musim jaga imej ni sebab itu kereta wakil rakyat kena tunjuk mewah. Jangan kereta buruk, busuk imej.

Saya pun teringat seorang kawan kata nak buat kolej kat Markaz Tarbiyah PAS Taman Melewar dengan bangunan macam tu tak nampak imej kolej. Betul lagi... betul ke? Tapi kalau nak jaga imej habis duit renovate dulu. Bila pula boleh anak-anak kita nak belajar? Ini semua imej.

Tetapi apakah kita sedar nak jaga imej akhirnya nanti nyawa Lutfi melayang. Orang kampung tidak tengok wakil rakyat imej kereta besar tetapi imej bersama mereka.

Dan lagi sepatutnya anak kita dapat belajar di Taman Melewar tahun depan terpaksa ditunda lagi konon kerana nak baiki imej dahulu.

Jadi bagus sangat ke nak jaga imej ni. Apakah nanti tak jadi hipokrit semata-mata. Kalau kita dah miskin tunjuk kita miskin jangan nak tunjuk kaya. Jadi fikirkanlah! http://nanbinjai.blogspot.com

No comments: