Tuesday, November 24, 2009

Semangat Muslimat Sabah sukar ditandingi




Menjejakkan kaki ke lapangan terbang Tawau jam 6.55 malam agak mendebarkan. Sebab ini kali pertama saya sampai ke Tawau. Dalam fikiran saya berlegar-legar, bagaimana sambutan Muslimat PAS Sabah. Saya bukan minta disambut dengan penuh meriah tetapi pengalaman bersama pimpinan DMPP ke negeri berkenaan (tak perlu disebut) agak mengecewakan. Jadi, pengalaman itu menghantui saya.


Sesungguhnya, Dewan Muslimat PAS Kawasan Tawau sentiasa berusaha agar dapat memberikan sesuatu kepada masyarakat. Bukan sekadar ketika menjelangnya pilihanraya sahaja. Khidmat kebajikan ini akan diberikan kepada semua tanpa mengira fahaman politik, status kewarganegaraan ataupun etnik-kaum.

Bagaimanapun, tanggapan negatif itu hilang apabila di tempat menunggu beg, kelihatan beberapa tangan Muslimat Sabah melambai-lambai ke arah kami. Saya ke Tawau bersama AJK Lajnah Tarbiyah DMPP iaitu Wan Hasrina Wan Hassan dan Ustazah Mariam Abd Rashid.




Apabila kami keluar, saya agak terkejut kerana yang menyambut kami ramai, Ketua Muslimat Puan Zaiton Ahmad bersama tiga pimpinan Muslimat Sabah. Turut bersama tiga pimpinan Kawasan iaitu muslimin. Mereka menyambut kehadiran kami dengan tiga buah MPV.




Kami terus di bawa ke restoren dan dijamu dengan ikan kerapu kukus, tom yam, sayur. Selepas itu kami dibawa ke penghinapan hotel Kingston.




Keesokan, AJK Muslimat Tawau, Puan Hasnah menjemput kami untuk ke tempat program. Sebelum itu kami di bawa sarapan di restoren yang agak eksklusif juga. Tidak diragui kehalalan makanannya. Tapi, tekak saya tidak boleh menelan nasi kuning (nasi lemak) kerana masin teramat...mungkin orang Tawau suka masin kot atau garam berlebihan di Tawau.




Perjalanan dari penghinapan ke Madrasah Darul Hidayah, Sungai Imam, Tawau agak jauh juga. Ditambah dengan jalan menuju ke tempat itu berlekok dan becak. Kami duduk di belakang terus tertidur dan sedar bila sudah sampai ke tempat program.




Sehari bersama peserta program, saya terharu dengan kesungguhan mereka untuk mengikuti tamrin tahunan. Program tersebut bukan di hotel atau resorts tetapi madrasah Darul hidayah yang hanya ada kipas. Mereka duduk bersila. Tidur di asrama sekolah.




Suasana yang panas sedikit pun tidak mencacatkan semangat mereka untuk terus mendengar pembentangan kertas kerja oleh Wan Hasrina dan Ustazah Mariam. Sebaliknya, sesi soal jawab bertalu-talu diajukan. Saya cukup terharu dengan semangat mereka.




Sebab semangat mereka ini tidak lagi berlaku di Semanjung terutama di negeri-negeri yang sudah menang. Di Selangor nak buat Tamrin di tempat yang panas seperti di Tawau, saya yakin dan percaya kalau ada yang datang pun dalam sesi pandangan dan cadangan, mereka akan meluahkan rasa tidak puashati sebab keadaan tempat yang tidak sesuai.




Ada muslimat yang terpaksa tidur di tempat lain kerana dalam perjalanan menuju ke Tawau, ada tanah runtuh. Tapi mereka tetap meneruskan perjalanan walaupun terpaksa bermalam di tempat lain. Jika perkara ini berlaku di Selangor, apakah muslimat berkenaan sanggup bermalam di tempat lain dan meneruskan perjalanan keesokan hari? Atau berpatah balik ke rumah dengan memberi alasan tanah runtuh tak boleh datang tamrin.




Saya seronok bertemu dengan muslimat Sabah. Dapat makan dalam dulang bersama Kak Ton dan Mak Anjang. Dapat makan lumut. Memang sedap lumut dicecah air lada. Tapi disebabkan saya kurang sihat jadi saya tidak bernafsu untuk makan banyak. Cukup sekadar merasa sahaja.




Malam untuk berpisah dengan mereka agak sedih. Walaupun baru sehari bertemu tapi macam dah seminggu bersua muka. Mungkin kerana sambutan yang ikhlas, mereka bergurau dan daripada raut wajah mereka tidak menimbulkan keraguan.




Walaupun Sabah sukar untuk menang tapi mereka bersemangat untuk memperluaskan pengaruh PAS ke seranta negeri itu. Ketika mereka menyambut kami di lapangan terbang, mereka tanpa segan silu memperkenalkan kami wakil Muslimat PAS Pusat kepada kenalan mereka. Begitu juga ketika bertemu dengan kenalan mereka di restoren dan pasar.




Kehadiran saya cukup dihargai. Mereka mengatakan selama ini hanya tahu nama Saidah Hairan, tak kenal muka. Mereka mengalu-alukan supaya saya berkunjung semula ke Tawau. Saya seronok berada bersama mereka dan sukar untuk melupakan kenangan manis itu.




Moga semangat mereka itu akan dibalas dengan kemenangan PAS di bumi Sabah. Allah Hu Akhbar!

2 comments:

MAWAR PINK said...

kak, kuih apa yang hijau tu...

MAWAR PINK said...

macam sesungut sotong pun ada jugak tapi nape hijau alien ke?