Wednesday, May 28, 2008

Dun Selangor catat sejarah lanjut persidangan

Saidah Hairan Wed

SHAH ALAM: Sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) Selangor mencatat sejarah apabila dilanjutkan waktu perbincangan hingga ke malam bagi menyelesaikan semua perkara berbangkit yang tidak pernah berlaku ketika pemerintahan Umno-BN. -->-->
Selain melanjutkan tempoh perbincangan, persidangan selama tiga hari itu turut membenarkan 31 Adun pihak kerajaan dan pembangkang berbahas serta meluluskan usul mengkritik Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).
Malangnya perbahasan tersebut tidak disertai Ketua Pembangkang dan Adun Umno-BN kerana telah meninggalkan Dewan sejak jam 6 petang.
Sidang Dun ke-12 di bawah Kerajaan Pakatan Rakyat itu bermula hari Rabu jam 10 pagi hingga 4.30 petang; Jumaat 9.30 hingga 5.30 petang dan Isnin 10.00 pagi hingga 9.00 malam.
"Inilah sidang paling panjang dalam sejarah tak pernah berlaku macam ni," kata seorang Pegawai Kerajaan ketika makan di bangunan Avenue bersebelahan bangunan Dun.
Sidang Dun tahun 2004 di bawah kepimpinan Umno-BN turut tercatat dalam sejarah kerana persidangan paling pendek diadakan iaitu hanya sehari.
Mungkin disebabkan pembangkang tidak kuat menyebabkan Menteri Besar ketika itu, Dato' Seri Dr Mohd Khir Toyo mempunyai kuasa `veto' terhadap segala keputusan persidangan.
Hari pertama persidangan menyaksikan Khir Toyo selaku Ketua Pembangkang ditegur oleh Speaker, Teng kerana tidak memahami Peraturan Mesyuarat 36 (7) yang digunakan untuk memberi penjelasan.
Teng berkata, Peraturan Mesyuarat berkenaan adalah peraturan di bawah mesyuarat tetap yang mana seorang ahli tidak boleh menganggu sewaktu Menteri Besar berucap.
Khir telah menyalahgunakan Peraturan Mesyuarat itu bukan untuk mengajukan soalan tetapi lebih kepada membela dirinya ekoran Menteri Besar menjelaskan kerajaan negeri ketika itu Umno-BN telah menjalankan usaha sama dengan beberapa syarikat swasta untuk pembangunan negeri Selangor.
Bagaimanapun, projek usahasama itu telah menyebabkan kerajaan Pakatan Rakyat terpaksa menanggung risiko ekoran berlaku penyelewengan di antara usaha sama itu.
Dalam sidang DUN itu menunjukkan sikap keterbukaan dan kesediaan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang menyerahkan tugas kepada exco-exco untuk menjawab soalan daripada Adun kerajaan dan BN berkaitan portfolio masing-masing.
Perkara ini tidak berlaku di era kepimpinan Khir Toyo. Segala permasalahan yang diajukan daripada Adun pembangkang ketika itu DAP, PAS dan KeADILan hanya beliau saja yang layak menjawab.
Walaupun exco kerajaan Pakatan Rakyat tiada berpengalaman namun Speaker berpuas hati kerana mereka membuat persediaan dan kajian sebelum menggulung perbahasan.
Teng mengakui perkara itu ketika ditemui di luar dewan selepas dua hari mempengerusikan persidangan DUN.
Lebih menarik dalam sesi perbahasan Adun Pakatan Rakyat yang mempertikaikan sikap Khir menghasut rakyat Selangor supaya segera menuntut tawaran manifesto, beliau hanya mampu menundukkan muka.
Mungkin mahu mengelak diri daripada difokus oleh kamera dan web tv Selangor.
Sidang Dun kali pertama di bawah kerajaan Pakatan Rakyat telah diadakan secara langsung melalui web Selangor dengan kos sebanyak RM13 ribu selama empat hari.
Walaupun sidang ditangguhkan hingga ke malam tiada wajah kecewa atau kesal yang ditunjukkan oleh exco dan Adun Pakatan Rakyat.
Semua exco dan Adun yang keluar dari dewan berwajah ceria, walaupun berbahas tanpa dihadiri pembangkang Umno-BN.
Apa yang penting, kerajaan Pakatan Rakyat perlu belajar daripada kesilapan, keangkuhan dan kerakusan pimpinan Umno-BN yang diterajui Khir Toyo.
Sikap sombong atau besar diri tidak membawa keuntungan sebaliknya akan membinasakan parti dan diri.
Inilah hikmah Khir menghadiahkan penyapu kepada Pegawai Kerajaan sehingga menyebabkan PAS, DAP dan KeADILan menguasai sidang Dun kali ke-12. - mns

No comments: