Sunday, December 21, 2008

Halangan menunaikan solat Jumaat


Betapa siksanya untuk menunaikan solat fardhu jika bekerja di KFC. Bukan hendak menuduh kakitangan di KFC tidak menunaikan solat tetapi perkara itu berlaku kepada anak saudara saya. Sementara menunggu keputusan SPM beliau diterima bekerja di KFC di salah sebuah daerah di Johor.

Dengan gaji satu jam RM3 beliau menerimanya untuk mendapatkan pengalaman disamping mengumpul duit selama tiga bulan.

Apa yang menyiksa jiwa dan perasaaannya, beliau rasa terganggu untuk menunaikan solat fardhu zuhur dan azar kerana rakan-rakan kerjanya memperli beliau. Bagaimanapun beliau tetap meneruskan niat menunaikan solat walaupun rakan-rakan kerjanya memperli `susah la berkawan dengan budak alim'.

Ketika hari Jumaat pula anak saudara saya tidak dibenarkan keluar untuk menunaikan solat Jumaat. Disebabkan beliau tertekan dengan halangan untuk menunaikan solat beliau bertekad untuk berhenti walaupun tidak dibayar gaji.

Walaupun beliau bekerja selama seminggu namun disebabkan tidak dibenarkan menunaikan solat Jumaat dan ketika solat zuhur, asar, maghrib diperli kawan-kawan, maka beliau lebih rela tidak dibayar gaji daripada tidak menunaikan solat.

Inilah padahnya jika orang Melayu yang mengaku beragama Islam terlalu menurut kehendak Israel-Yahudi. Memang manusia memerlukan wang untuk memudahkan perjalanan kehidupan tetapi wang tidak boleh membeli kebahagiaan dan kesejahteraan dunia dan akhirat.

Sedar lah wahai orang Melayu Islam KFC McD itu semua produk USA yang diterajui Yahudi Israsil. SEbab itu saya tidak pelik dan hairan jika kakitangan yang bekerja di KFC dan McD tidak dibenarkan menunaikan solat fardhu dan Jumaat.

Ini kerana mana ada pihak krisitan atau kafir yang suka melihat orang Melayu yang beragama Islam menunaikan solat sekaligus alim.

No comments: